Net terug van vakantie en veel post om door te nemen? Wees dan extra alert op misleidende brieven van incassobureaus of zogenaamde deurwaarderskantoren. De afgelopen periode ontvangt onze juridische Adviesdesk namelijk veel telefoontjes over dergelijke brieven. Vaak wordt aangegeven dat het gaat om een openstaande rekening waarover al eerder aanmaningen zijn verstuurd. Ook dreigen sommige bedrijven met beslaglegging als u niet betaalt. Hoe u het beste kunt handelen, leest u in onderstaande checklist.
- Laat u niet misleiden door bekende vertrouwenwekkende namen
Controleer altijd goed van welk bedrijf u een brief of factuur krijgt en laat u niet misleiden door namen die u bekend voorkomen of lijken op namen van bekende bedrijven. - Vraag per e-mail informatie op
U heeft het recht om te weten waarop een factuur betrekking heeft. Kunt u de factuur niet plaatsen? Vraag dan per e-mail meer informatie op. Dit is vaak de goedkoopste en snelste manier. Geef aan dat u de juistheid van de factuur in twijfel trekt en vraag om nadere informatie. - Neem niet zelf telefonisch contact op
Neem geen telefonisch contact op met het bedrijf om navraag te doen of door te geven dat de factuur niet klopt. Niet alleen wordt vaak gebruik gemaakt van dure 0900-nummers, uw woorden kunnen tijdens het telefoongesprek worden gebruikt om een ander gesprek samen te stellen. - Heel belangrijk: betaal niet als u niets verschuldigd bent!
Betaal niet als u van mening bent dat de factuur niet klopt. U ziet uw geld waarschijnlijk nooit meer terug. Ook al dreigt de andere partij met het leggen van beslag op uw eigendommen. Laat u niet intimideren en houd de zaak zoveel mogelijk af!